11080327_369707056562849_3853573959411243673_o-227x250După un sfert de secol de la tragicele evenimente petrecute în Tîrgu Mureş tot mai multe voci se înalţă cerând redeschiderea dosarului Martie ’90. Oamenii vor să afle cine i-a urnit pe unii împotriva altora într-un oraş multicultural care nu a cunoscut până atunci disensiuni interetnice. Pentru a comemora acele evenimente de tristă amintire, în 20 martie 2015 în Sala Oglinzilor din Palatul Culturii a avut loc o conferinţă organizată de Primăria Municipiului Tîrgu Mureş în parteneriat cu Consiliul Judeţean şi Universitatea “Petru Maior”.

Alături de invitaţi, profesori universitari şi conferenţiari de la Universităţile din Bucureşti,  Iaşi, Tîrgu Mureş şi Cluj-Napoca, la conferinţă a participat şi studentul timişorean Edwin Sebastian Marc, cel care a lansat pe Facebook chemarea la prietenia interetnică. Conferinţa a fost un semn nu doar al prieteniei, ci şi al concilierii, al coexistenţei paşnice şi al armoniei ce caracterizează din nou oraşul nostru şi judeţul Mureş. Urmând îndemnul lui Edwin, la conferinţa din 20 martie, prof. univ. dr. Cornel Sigmirean şi  senatorul Marius Paşcan l-au îmbrăţişat pe prietenul lor maghiar, avocatul clujean, Peter Eckstein Kovács!

 

11064481_429402747236190_59405166_o„Îmbrăţişează un maghiar! Ölelj meg egy románt!

 

Titlul e compus din două părţi, pe două limbi şi prima parte nu este traducerea celei de a doua, decât pe jumătate. Am reuşit să vă bag în ceaţă? Să vă explic. Prima parte se adresează românilor, a doua parte maghiarilor. Românul este invitat -româneşte- să îmbrăţişeze un maghiar. Maghiarul este invitat-ungureşte-să îmbrăţişeze un român”…cu aceste cuvinte vă anunţasem la începutul săptămânii trecute că urmează interviul prin care o să-l cunoaşteţi pe Edwin Sebastian Marc!

 

 

În Banat toată lumea ştia să se descurce în 3-4 limbi

 

Reporter: Celor care nu te-au văzut, trebuie să spunem că eşti un tânăr ce poartă un surtuc specific unei anumite zone a ţării, ai  o tunsură modernă, tricolorul pe reverul hainei…De unde vii Edwin Sebastian Marc?

 

E11074140_429402743902857_1415502718_ndwin Sebastian Marc: Vin dintr-o familie mixtă, de la Timişoara. M-am născut în Germania, am crescut în cultura româno- şvabă. Mama e şvabă din Banat, iar tatăl meu e român. Marc e nume românesc din Ardeal. Dacă e să puricăm, am mai multe etnii la origine, dar importantă este cultura. Vorbesc româna, germana din familie,  engleza fluent, am studiat-o la liceul “William Shakespeare” din Timișoara. Am prins şi noţiuni elementare de maghiară copil fiind. În Banat toată lumea ştia să se descurce în 3-4 limbi! Mi se pare normal.

 

Reporter: E vreo diferenţă între şvab şi sas?

ESM: Un şvab este un german adus de austrieci în regiunea Banat în secolul al XVIII-lea, iar saşii au fost aduşi de unguri acum 800 de ani în Ardeal. Vorbim dialecte distincte.

 

Rep.: Spuneai că te-ai născut în Germania…

ESM: Da, m-am născut în Germania, dar ai mei s-au întors în ţară curând după naşterea mea, grădiniţa am început-o deja în România. Aşa că Germania nu înseamnă mare lucru pentru mine, dar ştiu ce înseamnă să faci parte şi din naţionalitatea majoritară şi din cea minoritară. “Acasă” pentru mine e în Banat, la Timişoara!

 

Rep.: Cum ţi se pare Timişoara?

ESM: Deşi e oarecum mai occidental Timişoara, nu consider că diferă cu mult de celelalte oraşe româneşti. Experienţa timişoreană depinde de oamenii cu care te însoţeşti. Există comunităţi vechi, tradiţionaliste, din păcate pe cale de dispariţie şi în acelaşi timp sunt şi oameni afectaţi de globalizare. Sunt oameni de tot felul, de peste tot. Şi manelişti şi olteni ambiţioşi şi moldoveni dedicaţi învăţăturii.

 

11069182_429402750569523_1580758610_nRep.: Dar Banatul? Cum e?

ESM: Banatul e cosmopolit. Îl consider un soi de America! Germanofonii români au început să plece de aici  în anii ’70, dar nu şi-au uitat o clipă patria şi casa!  În Germania şvabii şi saşii serbează şi acum  Heimattage, adică “Zilele Patriei” şi îşi aduc aminte cu nostalgie de Banat şi de Ardeal. Înainte de ’89 toată lumea încerca să fugă, plăteau ca să poată pleca. Au plecat sate întregi! Şi Mama mea a plecat. Tata a participat la Revoluţie în Timişoara, a scăpat cu bine,  după aceea a plecat în Germania. Mulţi dintre ei s-au întors şi au găsit pe alţii în casele lor, alţii şi-au început o viaţă nouă în Germania.

Rep.: Te-ai gândit să pleci din ţară?

ESM: Să plec? Aici mi-e casa. Aici mi-e locul! Indiferent cât de rău sau bine voi trăi! Dacă voi pleca, va fi eventual pentru un masterat…

Rep.: Ce studiezi?

ESM: Sunt student în anul II la facultatea de Relaţii Internaţionale şi Studii Europene, studiez  în limba germană, în cadrul Universităţii de Vest din Timişoara. Este un domeniu interesant din care poţi învăţa multe, dar nu mă atrage gândul să intru în politică!

Rep.: Deşi ai stofă de lider! Mă refer la noiembrie anul trecut când ai strâns 10371984_367028940140238_6321751811659785804_n2000 de oameni în Piaţa Operei. Despre ce a fost vorba?

ESM: Ca reprezentant al societăţii civile în 8 noiembrie 2014 am organizat primul eveniment pro-diaspora din oraş. Am mobilizat lumea pe Facebook pentru că am considerat că noi, timişorenii, ar trebui să ne spunem nemulţumirile. Mi-am dorit ca această manifestare să fie cât mai civică, fără oameni implicaţi politic, dar mereu se găsesc oameni din politică care vor încerca să se facă auziţi în astfel de proteste, cum a fost şi în cazul nostru un fost consilier al unui senator PDL, de aceea nu am mai organizat al doilea protest.

 

Rep.: Cum ţi-a venit ideea cu Îmbrăţişează un maghiar?

ESM: Fiind la începutul lui martie şi având exemplul fiecărui an când de Ziua Maghiarilor de Pretutindeni în presă apar tot felul de ştiri de scandal care fac audienţă şi aduc likeuri, m-am gândit să fac un experiment social care să-mi confirme părerile deja formate despre adevărata relaţie româno-maghiară.

Rep.: Şi cum ai procedat?

ESM: Am lansat evenimentul pe Facebook şi mi-am invitat toţi prietenii de pe listă ca să posteze o poză cu apropiaţii lor de diferite etniiSă se îmbrăţişeze.  Mulţi oameni s-au alăturat şi l-au distribuit…6218 de oameni au dat attend …sute de oameni au postat poze , foarte multe poze, nu le-am numărat, am făcut un videoclip din ele…

11074256_429407163902415_1998574139_n

Rep. Ce crezi, ar putea deveni o tradiţie îmbrăţişatul?

ESM: Au trecut 25 de ani. Ar trebui să trecem peste acele evenimente. Aşa este istoria cu bune şi cu rele. Nu est nici albă, nici neagră. Este gri. Învăţăm din ea. Cu îmbrăţişatul ar fi frumos să devină o tradiţie! Mi-ar plăcea să avem o zi oficială a prieteniei româno-maghiare. Putem crea noi una! Şi aş vrea şi o zi a Tuturor românilor, a Românilor  de pretutindeni. Nu mă refer neapărat la diasporă cât la minoritățile istorice: vlahii din Serbia și Bulgaria, românii din Voievodina, basarabenii, românii și volohii din Ucraina, armânii răsfirați prin Balcani, românii din Ungaria care încep să se stingă…recent am avut un interviu pentru emisiunea lor. Cred că ar trebui să luăm exemplul maghiarior şi să avem o zi a statului român și o zi a națiunii… a românilor de pretutindeni ca să știe că ne pasă de ei!

Rep.: Cum ai vrea să fie România?

EMS:  Mi-aş dori ca România să devină o țară care poate fi dată exemplu altor țări, care s-a ridicat la nivel european, deși a venit din comunism, a avut corupție, o țară în care oamenii nu mai trăiesc în trecut, au bun simț, pentru că bunul simț e mai important decât orice.

11063020_429403110569487_1354111992_n

Rep.: La protestul din noiembrie aţi avut mai multe drapele

ESM: Da, pe lângă tricolor, am avut drapelul găurit al Revoluţiei, un drapel al Ardealului şi unul al Banatului. Drapelul şvabilor bănăţeni e drapelul alb-verde cu stemă în mijloc. Noi obişnuim să-l arborăm la evenimentele importante pentru minoritatea noastră.

 

Rep.: Spuneai că eşti pasionat de muzică

 

11063406_429404503902681_1400366846_n

ESM: Cânt la acordeon de la opt ani. Am activat mulți ani în ansamblul șvăbesc “Banater Rosmarein Temeswar”. Am până şi o trupă de folk-metal de care mă ocup, melodiile şi versurile sunt scrise de mine. Sunt vocalist, compozitor şi acordeonist în trupă. Încercăm să îmbinăm folclorul românesc cu muzica heavy metal şi abordăm teme precum războaiele daco-romane, pentru că ţin la identitatea românească!  WarChant se numeşte trupa, găsiţi pe you tube înregistrările.

10363875_911466092202346_2486602749280221037_nRep. Ce hobby mai ai?

ESM: Am fondat grupul Hrafnabrœðr din Timișoara şi mă ocup de reconstituirea epocii medievale. Reconstruiesc varegii secolului al IX-lea. Hrafnabrœðr înseamnă fraţii corbi. E sport cu reguli şi rigori, plus că musai să respectăm adevărul istoric! Corbul fiind un simbol foarte important în mitologia germanică.

Rep. După ce principii te ghidezi?

EMS: Mă ghidez după valorile pe care le aveau strămoşii precreştini, şi pe care din păcate mulţi nu le mai respectă: onoare, demnitate, modestie, ospitalitate. Respect deasemenea şi îmi place mult mesajul lui Hristos: iubeşte-ţi aproapele. Este minunat, dar prefer să mă încred în ştiinţă. Sunt botezat catolic, dar sunt ateu convins. Nu cred într-o entitate superioară sau în viața de după moarte!

148729_901762016524805_6301659362639395656_n 10636127_382937085190830_3430346045067044600_n 10565052_791453210897297_5036851931209876531_n

Rep: Ce mesaj transmiţi celor care ţi-au răspuns la eventul de pe Facebook?

ESM: Vă mulțumesc enorm tuturor celor care ați participat. Ați demonstrat lumii, și chiar și mie, că realitatea în România sparge toate stereotipurile impuse de unii și alții.

Ar fi frumos să declarăm neoficial data de 10 Martie, ziua prieteniei Româno-Maghiare, sau măcar ziua Îmbrățișărilor Româno-Maghiare și să încercăm a crea o tradiție din asta!

Erika MĂRGINEAN

 

 Publicat în Punctul, 23 martie 2015

 

 

