Poate nu va vine sa credeti, dar proiectul „Alege-ti Elitele!” continua sa se bucure de popularite in randul tinerilor si este citita si peste hotare, cu regularitate. „Trebuie sa recunosc ca citesc rubrica in fiecare saptamana pe internet si ma bucur sa imi recunosc multi dintre prieteni printre cei prezentati”, imi scrie Ana Docolin, din Scotia. „Va  apreciez intentia de a face acest proiect pentru ca sunt multi elevi si profesori care merita laudati pentru realizarile lor. Ma bucur ca am fost mentionata printre ei”, a adaugat tanara.
Faceti cunostinta cu Ana Docolin, elita liceului de Arta din Targu Mures, bursiera in Scotia! „M-am nascut pe 20 decembrie 1992 in Targu Mures”, isi incepe prezentarea Ana. Intr-o familie unde tatal este prim fagotist la Filarmonica din municipiu, iar fratele student la Academia de Muzica din Cluj-Napoca, la trompeta, muzicienii fiind in majoritate fata de mama-inginera, cu o mica afacere era de asteptat ca si mezina familiei sa fie atrasa de muzica!
Primii pasi in ale muzicii i-a urmat la Liceul de Arta din Targu-Mures, studiind pianul inca din clasele primare, iar din clasa a V-a a trecut al un instrument de suflat, fagotul, fiind eleva tatalui sau, profesorul Dan Docolin, dar studiind in continuare si pianul, ca instrument secundar, cu profesoara Nemes Maria. Elitele nu se nasc peste noapte, e un lucru stiut de toata lumea. Ana a inceput din primul an de gimnaziu sa mearga la concursuri si olimpiade zonale sau nationale, adunand nu doar premii, dar si multa experienta necesara dezvoltarii sale muzicale. „In timpul gimnaziului m-am calificat aproape in fiecare an la Olimpiada Judeteana de Limba si Literatura Romana, dar am avut ocazia sa apar inm multe concerte, solo sau cu orchestra sau in formatii de muzica de camera, iar doi ani consecutiv, in 2007 si 2008 am cantat ca solista cu Filarmonica Targu Mures pe perioada Zileleor Muzicale targumuresene, ceea ce reprezinta o mare realizare pentru mine”, a recunoscut Ana.
Profesorii sunt foarte buni la Liceul de Arta
Ana a studiat la Liceul de Arta sub indrumarea unor profesori „in general foarte buni”. Romana, engleza si istoria au fost materiile sale preferate, dintre care engleza recunoaste ca a invatat-o de mica, mai ales de la Cartoon Network,  desi a urmat si gradinita in limba engleza. „Am avut profesori foarte buni in scoala, Andrei Hategan, Catinca Oncescu, si am avut ocazia sa vorbesc cu persoane a caror limba materna a fost englezam astfel ca in Scotia nu am avaut probleme cu limba engleza, dar mi-a luat ceva timp pana m-am obisnuit cu accentul”, a spus eleva.
Cum se ajunge in Scotia?
Fundatia „Silvestri” ofera anual o bursa la o scoala din Marea Britanie. Ana s-a prezentat la o selectie in urma cu un an, si a castigat o bursa la scoala Mary Erskine din Edinburgh, Scotia. Astfel a ajuns eleva din clasa a IX-a de la Liceul de Arta din Targu Mures sa studieze fagotul cu Jane Waters si pianul cu Claire Haslin. „Fiind in anul cinci, dupa sistemul de aici, ma aflu in anul in care trebuie sa-mi dau examenele pentru admiterea in facultate, chiar daca nu am decat 16-17 ani”, a spus Ana.
Sistemul scotian difera de cel romanesc
Cine nu ar vrea sa afle cum e sistemul de invatamant in alta parte? Daca difera el de cel romanesc? Ana va poate confirma ca e foarte diferit de al nostru. „Aici pe langa muzica mai invat doar alte patru materii, dar mai aprofundat decat in Romania. E minunat ca am ocazia sa-mi aleg doar materiile care le vreau, preferatele mele fiind Teatru si RMPS- o materie compusa din filozofie, religie, morala si discutii despre subiecte diverse cum ar fi pedeapsa capitala, drepturile omului etc.”, povesteste Ana. „Una dintre cele mai mari deosebiri pentru mine a insemnat faptul ca la scoala mea elevii intre 12 si 17 ani invata separat, la doua scoli vecine, doar scoala primara si ultimul an fiind coeducationale! Apoi sistemul de examinare, tine sa precizeze eleva, este diferit de al nostru. Nu primesti note in timpul anului. Dai doar un fel de teze la fiecare sfarsit de capitol, iar prestatia ta la examenel finale, care au loc in aceasta perioada sunt definitorii. Este destul de greu pentru ca trebuie sa inveti toata materia unui an, ca apoi sa demonstrezi tot ce stii intr-un examen de patru –cinci ore!”, spune Ana. In afara de aceste materii obligatorii exosta si activitati  extracurriculare. La muzica Ana participa la concerte, coruri, iar cu orchestra a fost intr-un truneu in Spania, unde a cantat muzica din filme si jazz.
Viitorul suna bine!
Dupa o perioada mai grea, de acomodare, Ana s-a decis sa ramana in Scotia. In aceasta primavara „a dat auditie” la Maryas Music School, o scoala speciala de muzica din Scotia, a fost acceptata si la anul acolo va studia, fiind doar 70 de elevi in acea scoala mica, Ana este convinsa ca va primi mai multa atentie din partea profesorilor. Cel mai greu lucru este sa-si organizeze timpul intre scoala, studiu si socializare. Locuieste intr-un internat cu 60 de fete si baieti. Aproape in fiecare seara ies impreuna la o poveste, joaca rounders sau bulldogs, desi e foarte greu sa se obisnuiasca cu vremea de acolo. E cam deprimant ca ploua tot timpul, de aceea profita de zilele de vara, ca nu se stie niciodata! Sunt multe fete din strainatate si e o experienta unica sa fii pus in situatia de a nu cunoaste pe nimeni, spune Ana, aducandu-si aminte de prima zi de scoala. „Cel mai greu e fara prietenii de acasa si de cele patru anotimpuri!”, spune Ana, bursiera din Scotia.

Premiile din tara au fost suplimentate de numeroase premii obtinute in Scotia, la Concursul National Edinburgh Competition Festival.

