DSC_0078Şi sărac şi jingaş, n-ai vrea? Cu aceste vorbe îmi temperau elanul de-a  diseca subiectul  fericiţii beneficiari ai unor ochelari, cu rame strălucitoare şi lentile cu antireflexie, obţinuţi la jumătate de preţ! Auzind că ar exista  o firmă din Braşov ce desfăşoară o campanie naţională de verificare a vederii, care ochelarist n-ar fi fost curios?  În  anul de graţie 2015,  într-o societate de consum în care doar aerul a mai rămas netaxat, nu puteam sta indiferentă!  De aceea m-am grăbit să nu ratez şansa de a afla despre ce este vorba.

Aceeaşi firmă care revine de 2 ani…

Am început cu fluturaşul  găsit într-o zi la cutia de scrisori. „Firma specializată în servicii de optică medicală se deplasează în data de 2, 3, 4, 5 decembrie 2014, orele 10-16, în Tîrgu Mureş, în incinta Casei de Cultură a Sindicatelor pe str. Cuza Vodă nr. 22 , cu specialişti în domeniu şi cu aparatură computerizată”, mă anunţa „Aceeaşi firmă care revine de 2 ani la solicitarea dumneavoastră!”

Am parcurs grăbită lista cu 5 (cinci) oferte dintre care ….4 (patru) erau gratuite! Aţi citit corect! Apoi am sunat pentru programare la unul dintre numerele de telefon indicate  în josul paginii. Mi-a răspuns o voce masculină, uşor iritată de neîncrederea mea. „E adevărat că se fac consultaţii gratuite, că orice ramă e gratuită, că montajul e gratuit, transportul e gratuit, iar lentilele se achită în două rate, 50% în avans, restul la livrare?” Cam multe întrebări, recunosc, dar mai aveam una.  E adevărat că pentru “lentilele bifocale şi progresive oferiţi rame nemţeşti din titan gratuite, iar lentilele sunt la jumătate de preţ?” Incredibil, dar toate răspunsurile primite erau la modul afirmativ! Singura problemă era că ieşisem din termen, fiind deja în preajma anului nou, dar vocea m-a asigurat că vor veni  şi la anul, să stau liniştită!

 

La vremuri noi, tot noi!

Şi au venit! În zilele de 5, 6 şi 9 februarie 2015, orele 10-16, aceeaşi locaţie, cu noutatea că oferta  se adresa doar persoanelor  de peste 19 ani! Cele 4 oferte din 5 erau gratuite, ca şi în decembrie, doar la preţul lentilelor am observat mici diferenţe. Cele de plastic  de la 89 au ajuns la 95 de lei, cele cu antireflex de la 125 s-au scumpit cu 5 lei, dar fotocromaticele au rămas la 199 de lei. Dacă în decembrie perechea de lentile cu “protecţie specială PC  (calculator)” erau oferite la 50 de lei în loc de 199 de lei, în februarie  de la 210 lei au  primit o reducere (!) ajungând să coste …180 de lei. Dacă ramele de titan din stoc erau gratuite în decembrie, în februarie,  tot din stoc, în loc de 190 de lei erau oferite cu 50 de lei. Dacă în decembrie nu se specifica preţul lentilelor bifocale şi progresive (dar ştiu că cineva plătise 800 pe ele), în februarie 500 de lei era „perechea de lentile cu antireflex progresive”. Dacă în decembrie lentilele bifocale şi progresive erau oferite la preţ de 1 lentilă, înseamnă  că perechea ar fi fost 1600 la preţ întreg?  Ca să nu vă mai obosesc cu cifrele, cred că preţurile sunt scoase din mânecă!

10513420_845394668826379_3459759242597936848_nSărac şi jingaş, nu se poate!

În februarie am avut norocul de o programare pentru consultaţie gratuită, într-o zi de sâmbătă, deşi nu figura pe fluturaş. Judecând după liniştea de pe coridorul de la parterul Casei Sindicatelor, supravegheat totuşi de un portar, credeam că am luat ţeapă. La indicaţiile omului am intrat la stânga pe prima uşă de lemn, dincolo de care era una nouă de termopan, ce dădea într-o sală mare împărţită în două. Lume multă, mese lungi pline cu sute de ochelari cu lentile de sticlă. De la gratis, trecând prin cele cu 50, 100, până la cele cu 160 de lei, rame de tot felul, mai mult sau mai puţin “trendy”. La o măsuţă din colţ Ioana, serioasă, purtând un halat alb scurtuţ ce nu-i ascundea  formele, lua banii de la cei care fuseseră consultaţi şi punea în plic comanda alături de ochelarii aleşi de client. Constantin Boz, un tânăr blond tuns scurt, cu alură de halterofil, verifica lista programărilor, calmând spiritele celor care se plictisiseră aşteptând, că dincolo se face un control serios, “dacă cineva are probleme normal că şi consultaţia durează mai mult”. O doamnă revoltată de nerespectarea programării s-a retras, ceilalţi s-au reorganizat ocupând scaunul rămas liber şi mi s-a părut că aud din nou: sărac şi jingaş, nu se poate!

Intraţi, vă rog!

După ce începea să mă lase şi curiozitatea nu doar răbdarea de-a consilia doamnele nehotărâte în alegerea ramelor, am fost invitată în a doua încăpere. Dincolo de despărţitura de termopan o doamnă făcea consultaţiile de faţă cu alte câteva persoane aşezate pe scaune. Pe un perete erau literele şi cifrele de control, în mijlocul sălii pe o măsuţă era „aparatul computerizat”, am văzut şi mai bune şi mai moderne, mai ales că doctoriţa, deşi amabilă compara lentilele din dotarea clientului cu cifrele aflate pe un grafic şi cu valorile ce indica aparatul computerizat! Concluziile erau notate pe un bileţel pe care îl lua apoi Ioana ca să facă o comandă fermă, dând chiar şi un bon de pe unul dintre cele două aparate de taxat. Recunosc că după consultaţia făcută cu aparatura într-adevăr modernă dintr-un cabinet particular din oraş, ceea ce vedeam aici mi s-a părut uşor rudimentară, dar pentru că după câteva încercări am reuşit să văd clar şi ultimele trei rânduri de pe lista de control, m-am lăsat convinsă. Urma să am 2 perechi de ochelari la preţul unuia din alte locuri! Aţi fi spus nu?

Noblesse oblige?

Am plătit avansul cerut, m-am asigurat că am auzit bine: să vin peste o săptămână între orele 13 şi 14 după comandă! Mi-am ales două rame gratuite de plastic, o pereche de ochelari de vedere la distanţă şi una de lucrat la calculator, pentru care m-au convins că trebuie să comand “lentile antireflex şi protecţie specială PC.” Dacă antireflex costă 130 de lei şi protecţia specială PC 180 de lei, înseamnă că ochelarii de vedere la distanţă i-am primit bonus! În orice caz toată afacerea m-a costat 310 lei …şi nervi cât cuprinde!

Och(elar)ii care nu se văd se uită!

Bănuiţi că la data promisă nu era nici urmă de comanda mea. Alţi “săraci” stăteau la rând pentru consultaţiile gratuite, deşi perioada anunţată fusese de mult depăşită. Au urmat evident nişte reproşuri, scuze palide “eu sunt un simplu angajat” spunea Constantin Boz, purtând noi negocieri prin telefon cu cineva şi dându-mi o nouă programare pe 26 februarie, când „biztoş” voi avea ochelarii gata! Văzând că nici atunci nu mă anunţă nimeni, am sunat la firmă de parcă aş fi vrut să mă programez. “Pentru ce oraş?”-m-a întrebat dispecera. Aşa am aflat că vor veni şi  în aprilie, a cincea oară la cererea publicului! Înseamnă că le merge afacerea. Săraci, dar mulţi, Măria ta! Am întrebat şi cum rămâne cu comanda mea? Au urmat alte telefoane, odată că ochelarii sunt gata, să mă duc după ei, apoi altul, că ochelarii mei s-au rătăcit pe drum! Dar vor sosi! Sigur! A doua zi. Într-adevăr au sosit, la magazinul de optică din cartier. Am plătit diferenţa, bon nu am primit, dar m-am bucurat că  deşi ramele nu erau chiar cele alese de mine, cu lentilele m-am obişnuit.

Afacere ciudată

Punând cap la cap toate astea, apar nişte întrebări:  firma Unic Est Optic din Braşov are echipe de lucru în ţară, preiau comenzile telefonic, închiriază săli de la sindicate şi primării, consultă gratuit, ramele gratuite le „vând” cu antireflexii, şi protecţii speciale de tot le ies nişte bani, chiar şi fără chitanţă! Apoi lentilele sunt comandate de la o firmă din Ploieşti. Întortocheate sunt cărările: Tîrgu Mureş- Braşov- Ploieşti-Tîrgu Mureş…”Eu nu ştiu ce să zic. Eu sunt un simplu angajat”, se scuză Constantin Boz.

 

Medicii oftalmologi sunt nemulţumiţi

Discutând cu oftalmologi despre aceste campanii, dincolo de supărările mele am aflat că sunt pacienţi care au păţit mai rău. De pildă dr. Dacia Hîncu îmi spunea că sunt pacienţi care ajung la ei în cele din urmă. “am mai avut 2 pacienți care aveau parte de ochelari de la astfel de campanii și care nu au dioptria bună. Unde să meargă să se plângă?”, mi-a pus întrebarea retorică. De aceea medicii oftalmologi au făcut o petiţie sperând că vor putea stopa aceste campanii considerate neprofesioniste. Mai jos redăm petiţia şi răspunsul celor în drept. Vă lăsăm să-l descoperiţi singuri!

CASETĂ 1

“Către Oficiul pentru Protecția Consumatorului Mureș, Direcția de Sănătate Publică Mureș, Colegiul Județean al Medicilor Mureș

Prin prezenta vă rugăm să dispuneți măsurile legale și specifice prin care serviciul d-voastră a fost împuternicit de legiuitor împotriva caravanelor mobile de optică medicală care-și fac tot mai mult prezența în orașul nostru, precum și în satele și orașele județului.

Considerăm necesar acest demers deoarece medicii oftalmologi au depistat tot mai multe cazuri cu glaucom, retinopatie diabetică, angiopatie aterosclerotică sau hipertensiune, afecțiuni aflate în stadii avansate.

Dacă pacienții caravanelor mobile ar fi avut parte de un consult oftalmologic efectuat de cadre de specialitate, astfel de afecțiuni ar fi fost depistate din timp cu consecințe foarte mari pentru pacient. În cazul glaucomului prin medicație specifică evoluția bolii se poate opri, în opoziție cu situația în care această afecțiune este depistată foarte târziu și pacientul rămâne pentru tot restul vieții cu o vedere foarte slabă sau poate ajunge chiar în situația de a orbi. De asemenea, prin orientarea pacientului către alte specialități medicale – diabetologie, cardiologie, monitorizarea și tratarea acestora adecvată poate preveni situații critice, unele chiar letale.

Avertizăm persoanele care au probleme oftalmologice asupra pericolului la care se expun în cadrul consultațiilor efectuate în spații care nu corespund din punct de vedere sanitar și care nu sunt autorizate pentru desfășurarea de consultații oftalmologice.

În plus, conform legii nr. 176/2000 ochelarii de vedere sunt considerați dispozitive medicale, vânzarea acestora fiind reglementată și nu poate face sub nici o formă obiectul comerțului ambulant.

Pliantele împărțite cu consultații gratuite, rame gratuite, transport și montaj gratuit, doar cu plata ratelor în 2 rate, induc în eroare cetățenii prin sloganul “Campanie națională de verificare a vederii”, campanie de care nu are cunoștință și in care nu este cooptat nici un medic oftalmolog.

Opticile mobile eludează normele legale referitoare la locul și modul în care se desfășoară actul medical, imposibilitatea asigurării servisării produselor vândute în și post garanție.

Mulți dintre pacienții noștri care beneficiază de examinare oftalmologică gratuită pe baza biletului de trimitere de la medicul de familie au necesitat schimbarea ochelarilor, introducerea de tratamente de specialitate, investigații suplimentare cu aplicare de tratamente laser în cazul retinopatiei diabetice, depistarea cataractei (una din cauzele pentru care opticile mobile acordă pacientului ochelari, fără a-i îmbunătăți vederea), depistare glaucomului (afecțiune extrem de gravă dacă este descoperită prea târziu, ducând la orbire).

Menționăm, de asemenea, că aceste firme care efectuează așa-zise consultații, pătrund tot mai mult în instituțiile publice – Casa Sindicatelor, Primării, Registrul Comerțului, Poliție – firme private ori de stat (Electrica SA etc), care-și examinează astfel personalul angajat în mod necorespunzător.

O astfel de “Campanie națională de verificare a vederii” se va derula centrul universitar Tg. Mureș, în perioada 20-21 august a.c., în incinta Casei de Cultură a Sindicatelor, str. Cuza Vodă, nr. 22, între orele 10.00 – 16.00.

Corolar celor de mai sus, ne delimităm categoric de astfel de “campanii” care nu fac decât să inducă în eroare pacienții, care fiind odată consultați nu se vor mai adresa specialiștilor, afecțiunile de care unii suferă agravându-se cu consecințe grave atât în plan personal, familial cât şi social, știut fiind că prevenție și/sau tratarea în fază incipientă sunt mult mai eficiente și mai ieftine decât tratarea bolilor cronice ori susținerea economică a persoanelor cu handicap.”

Semnează un grup de medici oftalmologi mureşeni.

CASETA 2

Răspunsul Nr.6307 / 15.09.2014, primit în termen de 30 de zile:

„D-nei dr. Neagoe Meda, d-nei dr. Pop Doina, D-nei dr. Sireteanu Cucui Anda, d-nei dr. Hâncu Dacia, d-lui dr. Madaras Zoltan

Având in vedere Petiţia dvs. Inregistrată  la Direcţia de Sănătate Publică

Mureş, nr.6307119/08.2014″ vă informăm că potrivit Ordinului ministrului Sănătăţii nr. 107812010, Direcţia de Sănătate Publică nu are competenţa legală de a dispune măsuri in desfăşurarea activităţilor caravanelor mobile de optică medicală, neavând atribuţii specifice in vederea autorizării/ avizării acestora.

Cu stimă, director  executiv dr. Vasile Adrian Mureşan”

Erika MĂRGINEAN

Publicat in Punctul nr.528

