5773ee1a682ccf4f5ecc657f.jpgGraţie paginii de socializare, în zilele noastre orice dispută, protest sau întrebare se rezolvă printr-o postare, lansare de petiţie sau chemare de a ieşi în stradă.

La fel s-a întâmplat la câteva minute după postarea soluţiilor de la problemele de matematică la examenul de Evaluare Naţională. La  scurt timp după postarea soluţiilor 30.000 de părinţi au semnat o petiţie în care se cerea ca jumătatea de punct –atât cât valora soluţionarea problemei-să le fie acordată tuturor elevilor, pe motiv că problema cu diagrama ar fi fost prost formulată. Părerile pro şi contra au dat naştere la comentarii fluvii, scăpând din vedere un lucru specific învăţământului românesc.

Făcând o paranteză, încă mi-e vie în memorie caietul de 200 de pagini din care „profa de română” ne dicta analizele literare, aceleaşi analize pe care le-au tocit liceenii, generaţie după generaţie, până la mine, care am refuzat să le învăţ „ca pe apă” , preferând să fac propria mea analiză! M-am născut sub o stea norocoasă, zic, din moment ce am scăpat fără exmatriculare pentru exerciţiul meu democratic în plină „epocă de aur”. Pe vremea aceea învăţam şi logică şi psihologie la secţia „umană” a liceului teoretic, pe lângă alte materii, precum economia politică, literatură universală, istorie, latină şi 2-3 limbi străine. Mi se părea normal să-mi folosesc mintea pentru a descifra tainele lumii şi nu pentru a face din ea un depozit de cuvinte şi expresii fără nicio legătură  între ele.

Închid paranteza pentru a constata cu regret că nu s-a schimbat mare lucru  în şcoala românească în ultimele decenii. Încă se practică „toceala”, memorarea stupidă a lecţiilor. Parcă ar fi nişte reportofoane, elevii redau exact ce au înregistrat, fără să înţeleagă mare lucru din ce au debitat.

Asta s-a întâmplat la diagrama aceea cauzatoare de rebeliune pe facebook. Enunţul nu explica mură-n gură toate datele problemei, că atunci nu ar mai fi fost problemă de gândire logică. Avea în schimb o diagramă cu cifre de la 0 la 8 pe verticală şi de la 1 la 10 pe orizontală. Asta ar putea fi mica diversiune a problemei, fiecare gândindu-se că acestea nu pot fi decât notele, de 1 la 10. Cifrele de pe orizontală însă aveau nişte bastonaşe, de la 3 la 10 şi alăturat în Legendă era un pătrăţel de culoare bastonaşelor pe lângă care era explicaţia: Număr elevi. Logic urmează ca pe verticală să fie notele elevilor! Se cerea aflarea numărului de elevi care au obţinut nota 5 potrivit diagramei. Nimic mai simplu: 8 elevi.

Că adunând numărul elevilor avem de a face cu o clasă de 52 de elevi, asta denotă ruptura dintre cei care compun problemele şi realitatea din teren! Dar asta e o altă problemă!

(Publicat în PUNCTUL 586)

Anunțuri