Etichete

, ,


13918587_10209096292636419_1125890940_o-800x591-1-e1470654343107.jpgMinisterul Tineretului şi Sportului din România a lansat în primăvară apelul de candidatură pentru desemnarea Delegaţilor de Tineret la Naţiunile Unite pentru mandatul 2016 – 2017. În urma unor proceduri riguroase ce s-au desfăşurat în trei etape, doar doi tineri, un băiat şi fată au fost declaraţi câştigători. Unul dintre cei doi este concitadinul nostru, pe care vă invit să-l cunoaşteţi din următorul interviu:

Cine este Gabriel Uifălean?

Reporter: Cum te-ai prezenta în câteva cuvinte cititorilor săptămânalului PUNCTUL?

Câştigătorul: Mă numesc Gabriel Uifălean După terminarea Colegiului Naţional Alexandru Papiu Ilarian din Tîrgu Mureş pe care l-am absolvit cu media 9,46 la secţia Ştiinte Sociale, mi-am continuat studiile la Facultatea de Istorie şi Filosofie din cadrul Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, în 2011, fiind pasionat de istorie şi de întreaga sferă a ştiinţelor umaniste.

Reporter: De ce ai ales Clujul pentru continuarea studiilor?

Gabriel Uifălean: Mutându-mă într-un alt oraş, voiam să mă obişnuiesc să fiu pe propriile-mi picioare şi să iau decizii pe cont propriu. Am ales Cluj-Napoca pentru că acolo aveam oportunităţi pe care le-aş fi găsit mai greu acasă. Acolo am descoperit plăcerea de a face voluntariat în organizaţii precum SSE (Societatea Studenţilor Europenişti), Asociaţia Tineretul ONU din România – filiala Cluj şi Federaţia Share Cluj 2015, organizaţii de tineret care vor să aducă o schimbare pozitivă în comunitate.

” Prefer să îmi croiesc propria cale”

Reporter: Ai avut un model de urmat în alegerea facultăţii?

Gabriel Uifălean: Nu am avut un model de urmat, cu toate că eram nesigur privind ceea ce îmi doream. Chiar dacă îmi place istoria, implicit să aflu despre alte persoane şi realizările lor, nu aş lua pe nimeni ca un model. Prefer să îmi croiesc propria cale, decât să le urmez pe cele deja bătătorite.

Reporter: Ce a urmat după licenţă?

Gabriel Uifălean Pentru că mereu am gravitat spre partea de Resurse Umane am vrut să studiez mai în detaliu domeniul şi să îl consider o opţiune pentru carieră. Nu voiam să fac acest lucru sacrificând pasiunea pentru zona Relaţiilor internaţionale, motiv pentru care am ales să îmi aprofundez cunoştiinţele din domeniu prin intermediul masteratului. Recent am terminat masteratul Managementul Relaţiilor Internationale şi a Politicilor Europene în cadrul facultăţii absolvite şi Managementul Resurselor Umane în cadrul Facultăţii de Ştiinţe Economice şi Gestiunea Afacerilor a Universităţii Babeş-Bolyai.

Delegaţia de Tineret a României

Reporter: Ce ne poţi spune despre Delegaţia de Tineret pentru ONU?

Gabriel Uifălean: Delegaţia de Tineret a României pentru ONU reprezintă interesele tinerilor din România la Organizaţia Naţiunilor Unite. Asociaţia Tineretul ONU din România din care făceam parte în timpul facultăţii avea ca scop promovarea valorilor ONU la nivel local şi naţional în rândul tinerilor. Această organizaţie colabora deseori cu Delegaţii de Tineret ai României la ONU şi astfel am avut ocazia să cunosc mai multe generaţii care au făcut parte din acest program. M-am înscris pentru preselecţiile anunţate, iar în prezent eu şi colega mea Denisa Bratu suntem delegaţii României pentru mandatul 2016-2017.

Reporter: Cât de strâns a fost concursul?

Gabriel Uifălean În prima fază aplicanţii au fost triaţi pe baza dosarului pe care l-au trimis (acesta conţinea: CV, un eseu, scrisoare de recomandare etc.). Zece dintre noi (5 fete şi 5 băieţi) am ajuns în semifinală, iar 4 în finală. Am trecut prin mai multe probe solicitante care ne-au testat abilitatea de a lucra în echipă, de a vorbi în public, de a dezbate şi de a argumenta un punct de vedere, iar toţi candidaţii au dat ce au avut mai bun, aşadar concurenţa a fost ridicată.

Reporter: Ce presupune reprezentarea României la şedinţele ONU? Câte şedinţe vor fi?

Gabriel Uifălean: În cadrul programului suntem trimişi în două vizite la sediul ONU din New York. Acolo vom participa la şedinţa celui de-al Treilea Comitet al Adunării Generale ONU (Social, Cultural şi Umanitar), vom susţine un discurs privind situaţia tinerilor din România pe baza informaţiilor pe care le vom obţine în urma unor consultări cu tineri şi asociaţii de tineret la nivel naţional. Apoi vom participa la o sesiune a Comisiei pentru dezvoltare socială, unde vom putea discuta mai pe larg pe subiectul tineretului. Vom avea întâlniri şi cu delegaţii de tineret din celelalte ţări care au un astfel de program şi vom putea participa la diverse alte evenimente organizate în perioada vizitei.

Reporter: Ce aşteptări ai de la aceste şedinţe?

Gabriel Uifălean: Sperăm ca împreună cu ceilalţi reprezentanţi să putem identifica măsuri adecvate pentru nevoile pe care tinerii le au la nivel mondial. Deasemenea vrem să reprezentăm cât mai precis şi concret situaţia tinerilor din România si să aducem o contribuţie consistentă discuţiilor.

Reporter: Am înţeles că între şedinţe te vei ocupa de activităţi pentru tineret. Despre ce este vorba?

Gabriel Uifălean: Împreună cu colega mea, Denisa, ne vom formula o serie de priorităţi şi obiective pe care le vom urmări pe perioada mandatului. Pentru realizarea acestora vom sprijini cât mai multe iniţiative, proiecte şi activităţi orientate spre tineret, la nivel local, naţional şi chiar internaţional. În acest sens sperăm să formăm relaţii de colaborare eficiente cu instituţii, ONG-uri, alţi delegaţi de tineret şi oricine este pasionat de acest domeniu.

Am rămas în ţară fiindcă…

Reporter: Ai mai fost peste hotare? Unde?

Gabriel Uifălean: Până acum am ajuns doar în spaţiul european (ex. Ungaria, Austria, Franţa).

Reporter: Te-ai gândit să pleci din ţară?

Gabriel Uifălean M-am gândit la asta de mai multe ori, în diverse momente ale vieţii, fie din propria iniţiativă, fie la încurajările altora ca să-mi construiesc un viitor înafara ţării.

Reporter: Şi totuşi ai rămas în ţară!

Gabriel Uifălean: Am rămas în ţară fiindcă îmi doresc să fac ceva să îmbunătăţesc situaţia din jur. Ar fi multe schimbări de făcut, iar o mână în plus ca să ajute la asta nu strică.

Reporter: Ce ar trebui schimbat în sistemul educaţional din România?

Gabriel Uifălean: Educaţia va avea un loc special în strategia noastră pentru mandatul de la ONU, fiindcă o considerăm un domeniu esenţial pentru dezvoltarea societăţii ca întreg şi a tinerilor. Este dificil să analizezi sistemul educaţional. Personal consider că ar trebui aduse schimbări până şi modului în care este ea percepută, atât de cadre didactice, cât şi de părinţi sau elevi/studenţi. Educaţia nu se limitează la timpul petrecut într-o sală de clasă. Este necesar să dobândim acele competenţe care ne vor ajuta în domeniul de activitate pe care îl alegem, motiv pentru care pregătirea teoretică trebuie completată cu o componentă practică (invăţământ dual), fără a neglija importanţa uneia sau a celeilalte.

Întrebări fulger:

Rep:  Îmbrăcăminte sport sau la cravată?

G.U: Prefer sport, cu toate că nu practic.

Rep; Teatru sau film?

G.U: În liceu jucam teatru la Asociaţia Aktus Dramatikus din Tîrgu Mureş, de când nu mai joc, prefer filmul.

Rep: Logan sau WV?

G.U: Din nostalgie aş merge cu un Logan, pe maşina asta am învăţat să conduc.

Rep.: Fotbal sau baschet?

G.U: Sunt la fel de netalentat la ambele.

Rep.:  Scriitori clasici sau sci- fi?

G.U: Sunt suficienţi scriitori clasici de sci-fi.

Rep.: Tuns scurt sau pletos?

G.U: Tuns scurt.

Rep.: Ras sau cu barbă?

G.U: Prefer să le alternez.

Rep.:  Tinereţe fără bătrâneţe sau viaţă fără de moarte?

G.U: Niciuna! Am citit suficiente basme încât să înţeleg că niciuna nu-ţi aduce vreun câştig adevărat!

Rep.:  Pizza sau tocăniţă de pui?

G.U: Mama mea ştia să facă o pizza foarte bună, aşa că nu am nicio dilemă.

Rep.: Vin sau bere?

G.U: Nu consum alcool.

Rep.:  La munte sau la mare?

G.U: La mare am fost prea des, iar la munte prea puţin încât să pot numi un loc preferat.

Rep.:  Cash sau card?

G.U: Oricare…

Rep.: Lei sau Euro?

G.U: Ambele. E fascinant cum devii obişnuit in România ca să evaluezi preţuri în două monede diferite, în funcţie de obiectul/serviciul despre care vorbeşti!

Acestea fiind spuse, nu-mi rămâne decât să vă doresc succes la New York!

A consemnat Erika MĂRGINEAN

(publicat în PUNCTUL nr. 591)

